Gdzie kupić

Czy stres może być odpowiedzialny za pojawienie się zaparć?

scroll
Czy stres wpływa na pojawienie się zaparć? Zestresowana kobieta w bluzce w paski siedzi przy laptopie w biurze i przeciera zmęczone oczy.

Czy stres może być odpowiedzialny za pojawienie się zaparć?

ikona zegar 5 min czytania
ikona książka czytaj także:

Pojawienie się zaparć bywa często związane z naszym stanem psychicznym. Napięcie nerwowe wpływa bezpośrednio na pracę naszych organów – serca, mięśni, a także jelit, w których zlokalizowanych jest wiele komórek nerwowych. Jak uwolnić się od zaparć, stosując techniki łagodzenia stresu?

Sytuacje stresowe oraz narażenie na długotrwałe napięcie spowodowane pracą, sytuacją finansową i życiową lub problemami osobistymi bezpośrednio przekłada się na stan zdrowia organizmu. W stanie napięcia nerwowego organizm produkuje hormony i enzymy odpowiedzialne za spięcie i usztywnienie mięśni, mogą pojawić się wówczas także zaburzenia trawienia – zgaga, bóle żołądka i jelit, a także zaparcia. Jak pokonać stres i uspokoić organizm?

Czy stres wpływa na pojawienie się zaparć? Zestresowana kobieta w bluzce w paski siedzi przy laptopie w biurze i przeciera zmęczone oczy.

Czym jest stres?

Stres to stan nerwowego napięcia powstającego w reakcji na sytuacje życiowe, wydarzenia oraz obowiązki dotyczące każdego z nas. Stres może działać motywująco, jednak długotrwałe narażenie na jego działanie powoduje negatywne skutki dla organizmu oraz psychiki człowieka.

Eustress

Stres bezpiecznie motywujący człowieka do działania to w angielskiej definicji tak zwany eustress. Jego działanie wywołuje uczucie mobilizacji, zawzięcia w osiąganiu celów i nie powinno powodować negatywnych skutków dla organizmu oraz samopoczucia. Po osiągnięciu krótkotrwałego celu eustress niwelowany jest przez samozadowolenie i satysfakcję z wykonanego zadania.

Dystress

Przeciwieństwem eustressu jest dystress, czyli stres długotrwały i intensywny, negatywnie wpływający na samopoczucie, motywację i siłę do działania. Dystress powoduje rozbicie psychiczne, chwiejność emocjonalną i negatywne skutki dla działania całego organizmu człowieka.

Objawy stresu

Typowymi objawami stresu są drżenie rąk, nadmierne pocenie się, uczucie suchości w gardle, przewlekłe zmęczenie, bóle i napięcie mięśni, trudności w oddychaniu, obniżenie odporności, zaburzenia łaknienia, bóle brzucha, problemy trawienne, a także zaburzenia krążenia krwi.

Skutki stresu i jego wpływ na nasze zdrowie

Długotrwała ekspozycja na napięcie nerwowe, na przykład z powodu problemów finansowych, trudnej sytuacji życiowej i presji wywołanej na przykład konfliktem w pracy lub życiu osobistym może powodować nerwicę, problemy trawienne, a nawet choroby autoimmunologiczne, takie jak łysienie plackowate lub łuszczyca, zaostrzenie objawów atopowego zapalenia skóry i inne nieprzyjemne dla organizmu konsekwencje.

Zaparcia ze stresu

Zaburzenia pracy jelit i całego układu pokarmowego spowodowane długotrwałą ekspozycją na stres lub silnie stresującą sytuacją związane są z obecnością dużej ilości komórek nerwowych właśnie w jelitach. Z tego powodu pod wpływem stresu wiele osób doświadcza zaburzeń trawienia oraz problemów z wypróżnianiem się, które dodatkowo powodują nieprzyjemne uczucie ociężałości, obrzmienia, ciężkości oraz bóle brzucha.

W leczeniu zaparć nawracających mogą być pomocne produkty, takie jak Xenna Balance w postaci saszetek do rozpuszczenia w wodzie. Spodziewany efekt powinien pojawić się po 24-48 godzinach od zażycia wyrobu medycznego.

Sposoby na stres

Jak radzić sobie ze stresem? Techniki relaksacyjne oraz praktyki uważności i opanowania dla wielu osób żyjących w codziennym pędzie mogą wydawać się abstrakcją, jednak ich stosowanie przynosi realne efekty i pozytywne skutki dla całego organizmu, którego funkcjonowanie jest bezpośrednio związane ze stanem naszej psychiki.

Techniki relaksacyjne na stres

Czym są techniki relaksacyjne? Radzenie sobie ze stresem wymaga zatrzymania się na chwilę i wsłuchania w organizm. Dzięki poznaniu odpowiednich technik jesteśmy w stanie spojrzeć z dystansu na sprawy przytłaczające nas i poszukać rozwiązania problemów, a także zebrać siły na radzenie sobie z codziennymi obowiązkami.

Trening autogenny Schultza

Trening autogenny Schultza to technika relaksacyjna zbliżona do medytacji. Świadome wsłuchanie się w siebie, odczuwanie ciepła, ciężaru i koncentracja na około trzydzieści minut w danej sesji relaksacyjnej pozwalają odzyskać kontakt z własnym organizmem, znaleźć chwilę tylko na relaks i obecność „tu i teraz”.

Trening Jacobsona

Podobnie jak trening autogenny Schultza, trening Jacobsona ma za zadanie wyciszyć nas, uspokoić i zrelaksować ciało oraz psychikę. W technice treningu Jacobsona koncentrujemy się na rozluźnianiu poszczególnych partii mięśni. Obie techniki, ich objaśnienie i metody wprowadzania znajdziemy w sieci w formie darmowych filmów tworzonych przez pasjonatów i instruktorów tych metod relaksu.

Medytacja

Technik medytacji również możemy nauczyć się dzięki materiałom dostępnym w internecie, warto także „opracować” własne techniki, świadomie decydując o tym, co relaksuje nas najbardziej, i praktykować to działanie regularnie. Indywidualną medytacją może być czytanie książek, malowanie obrazów, układanie puzzli, praca w ogrodzie, a nawet długi spacer z psem, pod warunkiem, że wyciszymy wówczas telefon i skoncentrujemy się tylko na swoim spokoju, odkładając cały świat „na potem”.

Praktyka uważności mindfulness

Uważność, czyli mindfulness, to popularny od lat trend i sposób myślenia oraz codziennego działania zakładający uważne podchodzenie do tak zwanych małych spraw, docenianie pięknej pogody, podziwianie natury w sposób szczególny, z uważnością i spokojem. W zauważaniu małych rzeczy może pomóc odkrycie pasji do fotografowania, choćby przy pomocy telefonu. Krople wody na szybie, poranna rosa, zachód słońca – wszystkie te zjawiska pozwalają nam zatrzymać się na chwilę w codziennej gonitwie i odnaleźć kilka sekund spokoju, tak cennego dla naszej psychiki i samopoczucia.

Ćwiczenia oddechowe

W zwalczaniu stresu pomagają również ćwiczenia oddechowe. Świadomy, głęboki oddech pozwala dotlenić komórki organizmu, uspokoić tętno, poczuć swój organizm i odpuścić nabudowane poprzez stres napięcie mięśni.

Joga

W zrelaksowaniu ciała świetnie sprawdza się także joga. Oczywiście, możemy praktykować ją samodzielnie, jednak warto w razie pojawienia się takiej możliwości skorzystać z treningu z instruktorem, który pokaże, jak prawidłowo wykonywać pozycje, ustawiać sylwetkę i układać mięśnie w sposób bezpieczny i przynoszący wymierne efekty treningów.

Odporność na stres

Odporność na stres na co dzień wzmaga zdrowa dieta bogata w witaminy i minerały, zwłaszcza w magnez, witaminę B12, żelazo i cynk. Ograniczenie spożywania kofeiny z kawy na rzecz zielonej herbaty lub yerba mate także może przynieść wymierne efekty. Regularne stosowanie technik relaksacyjnych pozwoli nam zbudować w sobie poczucie spokoju i umiejętnie pokonywać stres na co dzień.