strona
główna

Kilka sposobów na zatwardzenie

Zatwardzenie to dolegliwość, która może się przydarzyć każdemu. Prawidłowy rytm wypróżnień jest ważny, dlatego warto wiedzieć, jak sobie radzić, gdy przydarzy się zaparcie. Warto zauważyć, że prawidłowe wypróżnianie nie musi być codziennie. Uznaje się, że w tygodniu zdrowy człowiek powinien oddać minimum trzy stolce.

Przyczyny zaparć

O zaparciach możemy mówić wtedy, gdy oddawanie stolca zachodzi rzadziej niż trzy razy w tygodniu, proces wydalania sprawia nam ból i pozostaje uczucie niepełnego wypróżnienia. Najczęstsze przyczyny zaparć to nieodpowiednia dieta, sporadyczna aktywność fizyczna, a także zbyt mała ilość błonnika i płynów w diecie. Mogą być także spowodowane przez wstrzymywanie wypróżnień, stres oraz choroby, takie jak zaburzenia hormonalne, choroby mięśni, polip czy kamień kałowy. Przyczyną może być również zaburzenie naturalnego rytmu wypróżnień. Jelito grube najbardziej aktywne jest rano, więc warto wtedy znaleźć czas, by spokojnie oddać stolec. Pomocne będzie picie na czczo szklanki wody z cytryną lub wody, w której przez noc moczyły się suszone śliwki. U niektórych proces wydalania stymuluje kawa. Jeżeli czujemy parcie, to warto posłuchać naszego organizmu, a nie wstrzymywać się z oddaniem stolca.

Co pomoże na długotrwałe zaparcia?

Jeżeli chcemy zadbać o prawidłowe wypróżnianie, przede wszystkim powinniśmy zacząć od przeanalizowania naszej diety. Przy problemach z zatwardzeniem warto ograniczyć spożywanie tłuszczów zwierzęcych, białej mąki i słodyczy na rzecz warzyw i owoców, które zawierają dużo błonnika. Oprócz nich w naszej diecie na stałe powinny zagościć ciemne pieczywo, kasza, kefir, jogurt naturalny oraz świeżo wyciskane soki warzywno-owocowe. Wiele osób ma także problem z piciem odpowiedniej ilości płynów. Warto na półtoralitrowej butelce zaznaczyć sobie czarnym markerem przedział czasu, w którym powinniśmy wypić daną ilość wody, na przykład między dziewiątą a dwunastą. Butelkę najlepiej jest zostawić w takim miejscu, by była ona widoczna i żeby można było po nią od razu sięgnąć. Najlepszym napojem będzie niegazowana woda mineralna bez dodatków smakowych, a także – w mniejszych ilościach – naturalne soki i przetwory mleczne (np. jogurt czy kefir).

Sporadyczny problem z zatwardzeniem

Zatwardzenie od czasu do czasu może zdarzyć się każdemu. W pierwszej kolejności warto sięgnąć po domowe sposoby – jeść surowe owoce i warzywa bądź suszone owoce(zwłaszcza śliwki) oraz zwiększyć ilość wypijanej wody. Jeżeli zatwardzenie jest uciążliwe, warto sięgnąć po łagodne środki przeczyszczające, dostępne w aptece bez recepty. Ich działanie jest łagodne, zażywa się je wieczorem, aby odczuć efekty rano.
Jeżeli zatwardzenie jest przewlekłe i trwa ponad tydzień, to należy skonsultować się z lekarzem, aby znaleźć przyczynę problemu. Leków na zaparcia nie powinniśmy stosować na własną rękę dłużej niż siedem dni, bowiem organizm może się do nich przyzwyczaić. Dłuższe stosowanie leków może zalecić lekarz po wywiadzie i badaniu.